söndag, mars 04, 2012

Zuger Kirschtorte

Min favoritkokbok heter 100 världsberömda recept. Därifrån har jag gjort två grejer idag. Först blev det Risotto alla Milanese (men jag använde svamp istället för stekrester). Det blev vår lunch och sen ägnade jag eftermiddagen åt att göra en komplicerad tårta som heter Zuger Kirchtorte. Såhär beskrivs bakgrunden till receptet: "Körsbärsträden runt staden Zug i Schweiz ger mycket bär, som främst används till Kirschwasser, en snaps som gett kakan här sitt namn." Eftersom jag älskar körsbär och råkar ha en flaska Kirschwasser hemma (Tack Mone!) så fick jag lust att pröva receptet. Kan inte berätta hur den smakar än för den ska serveras först efter ett dygn. Måste dock rådfråga min guru i tårtbakning - Mone - om hur de menar att man ska göra sockerkakan. Det står: "Vispa vitorna till hårt skum. Tillsätt efterhand sockret, vispa massan fast och glansig. Vispa gulorna, rör ner mjölet, tillsätt citronskal och vänd ner äggvitesmeten." Om man vispar fyra äggulor och sen rör ner mjöl (100g) och citronskal i de vispade äggulorna blir det väldigt kompakt och svårt att sen vända ner äggvitesmeten i den hårda massan. Jag gjorde ingen tårta när jag fyllde år så detta är en försenad födelsedagstårta och samtidigt firar vi att Bea fått jobb på en jordgubbsfarm norr om Brisbane. Så glad att det ordnade sig! Senast jag pratade med henne sa hon att det var svårt att hitta jobb p g a de stora översvämningarna som gjort att fruktfarmerna inte hade behov av att anställa några plockare.

Inga kommentarer: